Jak vydat knihu samonákladem

Pořád je u nás zažitý předsudek, že samonáklad je cesta pro autory, kterým nikdo knihu vydat nechce. V mnoha případech to tak taky je. Určitě to nemusí vždy znamenat, že rukopis je špatný (J. K. Rowlingová by mohla vyprávět). Ale jsou i jiné motivace, proč se někteří autoři rozhodnou pro vydání knihy vlastním nákladem. Pokud se totiž svou tvorbou živíte (nebo chcete živit), samonáklad dává obrovský smysl!

Jsem ráda, že i u nás se postupně díky skvělým autorkám-samonakladatelkám, jako je třeba Karin Lednická, Veronika Hurdová nebo Lenka Blažejová, daří vyvracet předsudek o samonákladu jako poslední možnosti pro neúspěšné autory.
 
V tomto článku se ale vůbec nebudu pouštět do úvah, jaká knížka si zaslouží spatřit světlo světa a jaká ne. To mi vůbec nepřísluší. I pokud je něčí životní sen vydat si knížku třeba jen v maličkém nákladu pro sebe a pro přátele, je to úplně v pořádku a směle do toho! Sny se mají plnit!

Článek bude velmi konkrétní a praktický, s přesnými čísly, tipy a odkazy na služby, které jsem využila já. 

První a základní předpoklad, pokud si knihu chcete vydat sami, je ten, že ji budete mít komu prodat. Tedy samozřejmě pokud neplánujete vydat jen pár desítek kusů pro vlastní potřebu. Určitě nechcete, aby vám ve sklepě zůstala ležet tisícovka knih, o jejichž existenci nikdo nemá tušení.

Pokud nemáte vybudovanou komunitu lidí, které vaše práce zajímá a fandí vám, do samonákladu bych se nepouštěla. Nejdříve je potřeba zapracovat na tomto.
 
 
VÝHODY A NEVÝHODY SAMONÁKLADU
 
Je potřeba důkladně zvážit všechna pro a proti a dobře si rozmyslet, co je pro vás výhodnější cesta. Podrobnější článek na toto téma jsem napsala před dvěma lety, můžete si ho přečíst tady. Stručněji ale shrnu i zde:
 
a) Pokud zvolíte nakladatelství, nemusíte si zajišťovat redaktora, korektora, grafika, nemusíte se starat o distribuci, neřešíte tiskárnu ani administrativní věci jako např. vyřizování ISBN (to je ale velmi jednoduché, stačí napsat do Národní knihovny, vyplníte formulář a ISBN vám přidělí, podrobnosti najdete tady). Nemusíte také shánět peníze na výrobu knihy. Navíc buď dostanete honorář, nebo se s nakladatelstvím domluvíte na procentech z každé knihy. Nad více jak 10% z každého výtisku se ale dostanete jen výjimečně. 
Oproti všeobecnému předpokladu ale nepočítejte s tím, že se vás nebude týkat marketing a že nakladatelství bude dělat vaší knížce reklamu za vás. Na to mohou spoléhat jen ty největší hvězdy a autoři bestsellerů. Vy se budete muset velmi ohánět sami, aby si vaší knížky někdo všiml. Marketing bude i v případě nakladatelství především na vás.
 
b) Pokud půjdete cestou samonákladu, komplet vše si budete zařizovat sami. Ano, je to náročné. Bude vás to stát spoustu času, energie - a ze začátku i peněz. Ale hromadu věcí se přitom naučíte, získáte cenné kontakty a když budete úspěšní, i finanční investice se vám mnohonásobně vrátí. Pokud budete knížky prodávat přes vlastní e-shop, z každého výtisku můžete mít klidně i 90% ceny. Ke konkrétním číslům se ještě dostanu později. K tomu, abyste si vydali knihu sami, nemusíte zakládat žádné nakladatelství. Jen je potřeba mít živnostenský list na vydavatelskou činnost. Jedná se o volnou živnost, takže nemusíte dokládat žádné potvrzení o odborné způsobilosti, vzdělání či praxi. Jen si zajdete na úřad a pokud už ŽL máte, necháte si rozšířit činnost.
 
Proč jsem se pro samonáklad rozhodla já? 
 
První dva díly JÁ TO MĚL PRVNÍ! vyšly v nakladatelství Pointa. To funguje na principu crowdfundingu. Peníze na výrobu si v předprodejové kampani zajišťujete sami, ale o vše ostatní (tisk, distribuce) se postará nakladatelství. Vy pak z každého výtisku dostáváte 20% - 30% procent, což je výrazně víc, než byste dostali u tradičního nakladatelství. Z počátku, kdy jsem si knihy ještě neprodávala přes vlastní e-shop, se mi to vyplácelo. Ale čím víc jsem začala prodávat knihy sama, tím méně to finančně dávalo smysl. Své vlastní knihy totiž od nakladatelství odkupujete za autorskou cenu (zcela běžná praxe). Ta je nižší než maloobchodní cena, ale pokud knih zvládnete prodat hodně, už dost se to prodraží. Já jsem se dostala do fáze, kdy jsem všechny peníze, které mi čtvrtletně chodí z prodeje knih, obratem utratila za jejich odkup. Z toho důvodu jsem se v případě třetího dílu rozhodla jít do samonákladu.
 
 
 
FINANCOVÁNÍ
 
Jako první začnete asi přemýšlet, jak na to sehnat peníze. Můžete si to celé financovat sami z vlastních úspor, můžete zkusit sehnat sponzory, nebo jít cestou crowdfundingu. Měla jsem za sebou dva úspěšné crowdfundingy v Pointě, takže jsem věděla, do čeho jdu. Jako platformu jsem tentokrát zvolila Donio. To je známé především dobročinnými sbírkámi, ale běží na něm i mnoho komerčních projektů. O podmínkách se tu rozepisovat nebudu, můžete si je nastudovat zde.  Přidávám i odkaz na svou kampaň. Můžete se podívat, jak byla koncipovaná a jaké jsem zvolila odměny.
 
 
Jak si spočítat cílovou částku a rozpočet kampaně?
 
Důležité je nezapomenout na žádnou položku, abyste po ukončení kampaně nebyli překvapení, že vám to nevychází a musíte doplácet ze svého. Můj rozpočet byl následující:
1) tisk knihy (3000 ks) - 90 000 Kč (tiskárna TNM print). Rozdíly v cenách tisku jsou obrovské. Určitě si nechte knížku nacenit ve více tiskárnách, ale nejděte automaticky po nejnižší ceně. Mohlo by se vám to těžce nevyplatit - i kvalita tisku je velmi různá. Tiskárna, kterou jsem zvolila já, je podle mě slušná kvalita za rozumnou cenu.
2) honorář pro grafičku a korektorku - dohromady 30 000 Kč. O grafiku a sazbu se postarala má kamarádka Lucka www.luciedrobna.cz, se kterou jsem spolupracovala už na několika jiných projektech.
3) poštovné a balné knih (na základě minulých zkušeností z crowdfundingových kampaní jsem počítala cca 400 balíčků a trefila jsem to dost přesně) - 40 000 Kč. 
 
Cílová částka vycházela na cca 160 000 Kč.
Potřebovala jsem tedy v předprodeji prodat zhruba 550 knih za 300 Kč, aby se zaplatil náklad 3000 ks.
 
Nakonec se prodalo knih asi 660 a vybralo více než 220.000 Kč. Za peníze navíc jsem nechala dotisknout ještě 1000 ks prvního dílu JÁ TO MĚL PRVNÍ!. U něj mi už po pěti letech vypršela smlouva s nakladatelstvím a i ten jsem se rozhodla vydávat si dále sama.
 
Budete samozřejmě muset stanovit i cenu knihy. Pokud vůbec nevíte, zkuste se podívat po podobných titulech, co jsou na trhu. Zkuste najít knížky, které se věnují podobnému tématu, mají podobný rozměr, stejnou vazbu (tzn. nesrovnávejte brožované knihy a pevnou vazbu), přibližně stejný počet stran, jsou také černobílé/barevné. To vše jsou faktory, které ovlivňují cenu knihy. Nejdůležitější je ale náklad. Čím více knih necháte natisknout, tím nižší bude výrobní cena za 1 kus. Já osobně bych se do nákladu menšího než 1000 ks nepouštěla. Ale pokud pro vás cena za kus není prioritou, pak samozřejmě můžete jít i do menšího nákladu.
 
 
Kdy spustit kampaň? 
 
I to je velmi důležité a pozor na špatné načasování! Opravdu nechcete, aby vám knížka z tiskárny dorazila dva týdny před Vánocemi a vy jste se pak mohli zbláznit, abyste vše stihli odeslat pod stromeček včas. A obvykle ani nechcete, aby vyšla v lednu, kdy se většina lidí zotavuje z vánočních výdajů a nenakupuje skoro nikdo.
Úplně ideální je, když nové knížky rozešlete předplatitelům někdy na podzim - od září do listopadu. Raději se snažte vyhnout posílání balíčků v době prázdnin, riskujete, že se vám budou vracet nevyzvednuté (protože dovolená).
Na samotný tisk a výrobu knihy počítejte alespoň měsíc. Pokud byste balíčky chtěli posílat třeba v září, tisková data by nejpozději koncem července měla být v tiskárně.
Kampaň doporučuju nespouštět o prázdninách, kdy lidé jsou venku a na dovolených, chtějí být spíš off-line a nemají chuť sedět u telefonů a nakupovat. Nespouštějte ji ani na podzim, kdy se nakupují dárky na Vánoce a ne knížky, které vyjdou až někdy za půl roku. A jak jsem už psala, není šťastné spouštět kampaň ani začátkem roku, kdy hodně lidí finančně regeneruje. Z toho vychází, že nejlepší termín pro kampaň je jaro - březen až červen. Moje běžela v průběhu dubna.
 
Kampaň je potřeba začít připravovat s dostatečným předstihem. Já na ní začala pracovat hned někdy v lednu. Musíte vymyslet odměny, připravit vizuály a texty a samozřejmě už znát rozpočet: mít tedy domluvenou tiskárnu a kolegy, se kterými budete spolupracovat. Je vhodné načíst a pozjišťovat si co nejvíc informací. Mně třeba velmi pomohl workshop Jak vydat knihu Báry Baronové z Woman publishing. Bára workshopy stále pořádá a určitě je můžu moc doporučit.
 
 
Balení a posílání předprodejových objednávek
 
Jsou poštovní služby, které vám umožňují hromadné posílání balíků a jsou schopné zajistit vám při větším množstvím lepší cenu. Navíc si tak jednoduše můžete vygenerovat štítky, vytisknout, nalepit na balíček a máte hotovo. Já jsem zvolila službu Go-balík, kterou mám napojenou i na svůj e-shop a mám s ní dobré zkušenosti. Nebudete muset každou zásilku zadávat zvlášť ručně, protože to by při větším počtu bylo extrémně časově náročné. Taky riskujete, že uděláte při zadávání údajů chybu. Z toho důvodu jsem také v kampani nenabízela možnost zaslání knih na výdejní místa, protože i to bych musela zadávat ručně. Zaslání bylo pouze na adresu. Pokud počítáte s tím, že budete balit třeba jen několik desítek knih, tak se to dá. Já balila balíčků 400 a pokud bych jich většinu musela zadávat ručně, zbláznila bych se z toho. I tak jsem vše balila a chystala asi týden.
Snažte se také vyhnout balení do zbytkových kartonů. Je to sice ekologičtější, ale při větším množství opět velice časově náročné. Já nakupuju obaly pro svůj e-shop u Rajapack. Na knížky jsou skvělé tyto obaly.
 
 
 
DISTRIBUCE
 
Máte v podstatě dvě možnosti, jak knihy prodávat. Můžete je i zkombinovat.
Buď si budete knihu prodávat úplně sami přes nějaký vlastní distribuční kanál (nejčastěji e-shop, ale jsou i jiné cesty). Pak vám z knihy zůstane téměř celá částka, platíte jen výrobu. Já například knihu na svém e-shopu prodávám za 299 Kč (mám i dražší varianty - za 350 Kč a 990 Kč). Výroba jednoho kusu stála cca 30 Kč, z jedné knihy mi tedy zůstane cca 270 Kč (a více). Pokud bych knížku vydala v tradičním nakladatelstvím, mám z každého výtisku asi 30 Kč. To je je sakra rozdíl, že? Třetího dílu JÁ TO MĚL PRVNÍ! jsem nechala natisknout 3000 ks. Z toho 2200 jsem si nechala a 800 dala do distribuce - což je druhá cesta, jak můžete knihy prodávat.
 
Distributor knížky rozveze do knihkupectví a knižních e-shopů. Distribuce bohužel v ceně knihy tvoří tu nejdražší položku. Počítejte s tím, že v tom případě vám z knihy zůstane jen cca 50 %. Distributorů je u nás několik, např. Kosmas, Euromedia, Pemic, Seqoy. Každý má trochu jiné podmínky. Já zvolila Seqoy, který se specializuje na komiks.
 
V případě, že budete knížky dávat do distribuce, distributor od vás bude potřebovat znát doporučenou maloobchodní cenu (DMOC), tedy cenu, za kterou se kniha bude prodávat koncovým zákazníkům. Berte v úvahu, že jen v málokterých e-shopech tato cena bude dodržená. Především velké e-shopy typu Megaknihy strhnou z DMOC klidně i 30%. Neznamená to, že byste od distributora dostali méně peněz. Vždy dostanete domluvená procenta z DMOC z každého kusu bez ohledu na to, za kolik ji kde kdo prodává. Ale hraje to roli v případě, pokud část nákladu dáváte do distribuce a část prodáváte vlastním prodejním kanálem (e-shopem). Počítejte s tím, že pokud knihu chcete prodávat na svém e-shopu např. za 300 Kč a stanovíte na tuto částku i DMOC, na již zmíněných Megaknihách ji lidé koupí třeba za 250 Kč. A pochopitelně si ji raději pořídí spíš tam než u vás. Vy pak z každého takového výtisku budete mnohem méně. Řešením je samozřejmě to, že snížíte cenu i u sebe na e-shopu. Jen pozor, abyste cenu nepodstřelili moc. Raději s tím při kalkulaci DMOC předem počítejte.
 
 
 
PO VYDÁNÍ
 
Jakmile kniha vyjde, máte povinnost poslat povinné výtisky do vybraných knihoven. Přesně kam a kolik výtisků vám ale řeknou, když budete vyřizovat ISBN. Pro samotný prodej je vhodné mít e-shop, stačí úplně jednoduchý. Já mám e-shop na shoptetu. Ten je skvělý, ale v případě, že byste chtěli prodávat jen knížku a možná pár drobností k tomu, asi zbytečně profi a drahý. Jsou i levnější krabicová řešení.
A samotný marketing a prodej je už samostatná kapitola. Jak ho dělám já možná sepíšu jindy.
 
_____
 
 Spoustu věcí tu ještě nezaznělo, ale článků o tom jak vydat knihu najdete na internetu spoustu. Přidávám alespoň pár zajímavých odkazů, kde různí autoři sdílejí své osobní zkušenosti s vydáním knih. Některé jsou už staršího data, ale většina informací z nich je stále aktuální a užitečná.